Leverans och efterfrågan i ett nötskal av Alfonso Moreno FÖRSÄLJNING OCH DEMAND FOREX OCH STOCKAR HANDEL IN EN NUTSHELL Sätta det och glöm det Senast uppdaterat: 27 oktober 2016 Handel med forexmarknaderna är inte en 100 meter häcklöpning med hinder varje 10 meter, men en maraton tävla med hinder varje 100 meter. DOWNLOAD FREE SUPPLY OCH DEMAND IMBALANCES eBOOK Ive skapade en kort eBook med de grundläggande reglerna för hur man handlar utbud och efterfrågan obalanser. Denna bok innehåller de grundläggande reglerna som diskuteras i dessa trådar tusentals inlägg. Du måste förstå dessa regler innan du kan börja lägga pusselbitarna tillsammans. Boken ensam är värdelös, den innehåller länkar till videor och webinars som du borde titta på. Du bör också läsa inläggen i den här tråden. Det finns mycket mer på denna eBook, det kommer att komma igång med utbud och efterfrågan och därmed kan du bestämma om utbud och efterfrågan är det sätt du vill ha handel och lära dig vidare genom att fokusera på obalanserna ensam. Boken visar reglerna på ett mer organiserat sätt, men kom ihåg att du måste göra dina läxor genom att titta på videon och läsa inläggen i den här tråden. Det fungerar inte som Matrix-filmen, det finns ingen kabel som du kan plugga i nacken och lära dig hur man handlar, det finns inga genvägar. När du har laddat ner videon så är det läxorna du behöver göra om du vill förstå hur dessa utbuds - och efterfråganivåer skapas och varför de håller. HEMVÄRD DU MÅSTE GÖRA: Prenumerera på de veckovisa analyskommentarerna (blogg). Varje vecka får du på din e-post en serie om potentiella handelsuppställningar baserade uteslutande på utbud och efterfrågan, Forex, Aktier, Index och Råvaror. Läs inlägg här i denna Forex Factory tråd Se de gratis grundläggande videon och webinars på utbud och efterfrågan på min YouTube-kanal. Prenumerera på kanalen som ska meddelas om nya videoklipp. Ladda ner de kostnadsfria indikatorerna och mallarna för Metatrader 4 NEDLADDNINGSFÖRSÄLJNING OCH DEMAND INDIKATORSMEDEL Om du vill ha den senaste utgåvan för leverans och efterfrågade rektangelförlängningsindikatorer och standardmallar, fyll i formuläret till höger på sidan. Du kommer att ta emot och maila i slutet av processen med nedladdningslänken. Se till att du tittar på videon på hur indikatorerna fungerar. GRATIS LEVNINGSFÖRSÄKRING OCH DEMAND WEBINARER Om du är intresserad av att delta i ett gratis live-webinar, fyll i detta formulär: BLI MED WEBINARER HÄR Webinars hålls en gång var 1-2 månaders veckor beroende på min tillgänglighet och var i världen är jag. De som har följt min tråd vet hur svårt jag har arbetat för att försöka hjälpa dig alla. Allt började som en enkel handelstidskrift, men ur det blå på mindre än 4 månader blev det något väldigt annorlunda än vad jag ursprungligen hade skapat för. Gängan hade vuxit i en sådan utsträckning att jag aldrig kunde ha föreställt mig. Den här tråden är inte en handelsdagbok, och det är också en mötesplats för att hjälpa handlare att förstå hur utbud och efterfrågan fungerar och hjälpa dem att förstå de krafter som styr både marknaderna och våra liv. Jag är verkligen glad att så många av er intresserade av att förstå hur marknaden fungerar. Men faktum är att tråden hade börjat absorbera mitt liv, min fritid, det tog mig mycket tid att hantera inte bara tråden utan svarade på dussintals dagliga privata e-postmeddelanden som slog in min inkorg. Antalet e-postmeddelanden jag fick i det ökade och jag kunde inte klara det. Livet är karma, livet är en boomerang. Vad du än gör i livet kommer det att bli tillbaka till dig 10 gånger större. Denna tråd förändrar mitt liv på många sätt, förhoppningsvis kommer det att förändras många andra också, de e-postmeddelanden jag får varje dag går också i den riktningen. Jag är väldigt glad och stolt över att ha fått ett så stort välkomnande och alla privata meddelanden jag får varje dag pratar själva. Jag kommer inte att hänvisa till någon av dem som har skrivit till mig kommer att veta vad jag pratar om. Ive var tvungen att fatta ett viktigt beslut om jag vill fortsätta hjälpa dig och andra handlare. Jag blev uppmanad av några medlemmar att skapa ett privat område, jag trodde att det var det bästa beslutet att ta, både för att hjälpa andra på ett mer organiserat sätt (FF är bra men det har alltför många begränsningar) liksom att jag får min fritid tillbaka medan jag håller intakt min passion för att hjälpa andra. Andra saker har hänt som har tvingat mig att fatta detta beslut. Många gillar inte den här tanken, vissa kommer hata mig (jag vet inte varför eftersom jag inte gjorde något för dem) andra kommer att tycka om det. Jag kan inte göra alla lyckliga, jag förlorar inte någon sömn över det, det här är hur livet fungerar, jag vill inte försöka förändra en sådan primitiv instinkt. Vad jag försöker göra nu är att skapa ett samhälle av utbud och efterfrågan näringsidkare som handlar med samma uppsättning regler, vilket förhindrar att affärsmän sänker sig från olika orörda tillvägagångssätt på marknaderna. Gemenskapen är ett abonnemangsbaserat forum där någon allvarlig näringsidkare är välkommen om hans attityd är ödmjuk och öppet. Om du är tålmodig och villig att lära dig kommer du att vara välkommen. Prenumerationen är ett filter, en fri gemenskap skulle vara omöjligt att stödja. Handel handlar om att lägga dina känslor åt sidan för att förhindra att de påverkar dina handelsbeslut. Det här är det privata området handlar om, inställning och glömmer. Så många som du vet är jag också en fotograf, en av mina största passioner. Ive skapade ett nytt Instagram-konto för dem som vill se vad jag gör, jag fotograferar mestadels fotografering av tidelapse från de platser jag reser runt om i världen och nu flygfotografering. Om du vill veta vad jag gör, följ mig på instagramletstimelapse Om idén vädjar till dig och du är seriös nog kommer du att vara välkommen på: set-and-forget Email är det bästa sättet att nå mig för ett snabbt svar . Kontakta mig här, jag kommer alltid göra mitt bästa för att ge gratis support på den här tråden, men bära med mig, lägg dig på mina skor. VILKET DIVERSE MELLAN DETTA TRÅD OCH PRIVAT GEMENSKAPEN Skillnaden är en bättre organiserad plats med olika kanaler och kategorier samt odelat stöd till den allvarliga näringsidkaren som lär sig reglerna på denna tråd gratis men fortfarande behöver bekräftelsestid för att lära av Medelhandlare följer alla samma strategi och regler utan att få sin förståelse fördjupade av olika tillvägagångssätt. Titta på denna korta 15 minuter, den innehåller en veckovis levande analysvideo. Det här är en mycket liknande video som skickas till alla medlemmar varje vecka med innan fackhandeln, resten av veckan uppdateras diagrammen i forumet. Ta en titt på dessa live trade setups på CADJPY amp NIKKEI INDEX DAILY LONGS: Följande 15 minuter visar hur vi förklarar två av de senaste dagliga långa inställningarna som vi tagit på utbuds - och efterfrågesamhället baserat på reglerna i denna utbuds - och efterfrågtråd . En av branscherna CADJPY D1 lång visades snabbt på de senaste webinärerna, vi gick inte igenom det eftersom vi gick igenom regleringarna, men jag höll den och det var en riktigt trevlig löpare. Den här videon visar hur alla pusselstycken passar ihop för att ge höga oddsposter baserat på de regler som de flesta av er är medvetna om nu. Den här videon visar Set and Forget-utbudet och efterfrågan. hur dessa branscher föreslås sätt innan de händer och förklaras i detalj. I en av dem, CADJPY D1 länge, den medlem som såg den tog det inte i slutändan för att han citerade för mycket kvot och lade till en ny regel som inte ingår i den befintliga uppsättningen regler. Jag och andra tog det, så vi fick en trevlig vinnare, tyvärr gjorde han det inte, men han lärde sig lektionen. Månatliga och veckovisa områden för efterfrågan i kontroll, vad man ska göra Går länge. Shorts förbjudna Handlarna publicerades före faktumet, det vill säga långt innan affärerna hände och förklarades mer eller mindre detaljerat och diskuterade om det finns tvivel Handlarna publiceras av mig själv och andra medlemmar som du kommer att se i videon Gemenskapen är inte en signaltjänst vill vi alla lära oss att fiska och inte matas med fiskar Vi hjälper alla varandra att diskutera nyanser av utbuds - och efterfrågningsregler och prisåtgärder som hjälper oss att hitta höga oddsaffärer. Många av dem kommer att vara förluster, men vem bryr sig Sannolikheter fungerar som det andra hjälper till med att koda nya funktioner och verktyg, vissa med andra färdigheter, det som ett samhälle handlar om Om du gör konsekventa pengar är det ingen anledning att gå med . Men om du ser potentialen att tjäna pengar, men av någon anledning fortfarande inte kan tjäna pengar, så finns det andra problem på jobbet som handelsplan, känslor, en fast uppsättning regler, andra handlare som stöder dig etc. Det är här du kan få dina frågor riktade till fulla stöd från alla inom samhället, det är som en familj. Denna tråd har tagit mig så mycket av min fritid att det inte finns något annat val än att göra det på så sätt. Ingen tvingar någon att gå med. Vi är precis som sinnade handlare filtrerade till ett seriöst forum som analyserar på samma sätt. Stödet finns för att hålla dig på rätt spår. Den fria informationen ligger precis nedan på Forex Factory, det finns allt du behöver veta om utbud och efterfrågan. Läs det och tillämpa det. Enkel. Följande bilaga visar en lista över lektionerna som finns tillgängliga i det privata samhället. De flesta lektioner innehåller underlektioner för att förklara många nyanser och detaljer som inte borde vara en helt annan lektion i sig. De flesta lektioner åtföljs av 1 eller flera videor, och ibland ett webbseminarium om 2 timmar, som kommer att förklara i detalj varje nyans. FRAMTIDNING AV PROVNINGEN OCH DEMANDREGLERNA I DENNA POST ÄR NYCKELT Tillbaka testning på Metatrader 4 eller någon annan programvara som redan visar dig nästa ljus är mestadels värdelös, framåtprovning är vägen att gå. Du kan använda Forex Tester 2 programvara för att göra det, det är den bästa testprogramvaran där ute enligt min åsikt. När du har testat dessa regler eller andra regler för MÅNADER (inte månader med data, men månader med arbete på din sida), ENDAST DÄR du får förtroende för handel med dessa regler eller annan strategi du bestämmer dig för att handla. Dess bara omöjligt att organisera varje lektion och ämne i en enda vertikal tråd som FF gör, bara omöjligt. Jag kan inte skapa en FAQ eftersom det finns så många saker att täcka att det skulle vara en skrämmande uppgift jag inte har tid för. Det är därför du måste ta din tid och vidarebefordra dessa regler eller andra strategys regler du vill handla med, med en programvara som Forex Tester 2 i 3-4 månader, kommer ett par timmar om dagen med Forex Tester 2 att ge Allt du behöver veta, men de flesta handlare vill inte vidarebefordra test, anser de att det är slöseri med tid. De inser inte att det är det mest kraftfulla verktyget de har till hands för att känna sig trygga över några handelsregler och så småningom bli fulltidslönsamma näringsidkare. Traders känner sig angelägna om att handla utan förtroende för månader av framåtprovning, vad är resultatet 99,99 av tiden Uppblåsta konton Du måste göra dina läxor, ingen kan göra det för dig utom dig själv. Ta din tid och framåt test, du kommer att se många saker som du inte kan se nu. Om du inte är villig att spendera några månader framåt med att testa idéerna om den här tråden eller någon annan strategi, bör du inte tänka på att bli en näringsidkare, du kommer mest troligt att ha samma tvivel och luckor alltid. Vad som händer efter kan vi säga en vecka med framåtprovning av reglerna. Det finns bara 2 möjliga resultat: Du kanske tycker att reglerna fungerar bra och du får ett bra framgångsförhållande och du kommer STOPP vidare testning. MISTAKE. En vecka med framåtprovning är INGEN, om du slutar så snart får du inte poängen. Om du någonsin har börjat studera en karriär vid universitetet, slutade du att studera och göra övningar efter att du läste den första boken du inte spenderade minst 5 år, och även efter 5 års universitet avslutade du karriären och du vet INGET, för att du inte har någon praktisk erfarenhet. Livet är såhär Du ser inga framsteg och tror att reglerna inte fungerar och kommer att hoppa över den här tråden och gå till en annan. Detta kan troligen hända, men det kommer att hända dig med vilken strategi som helst. Du måste tro på reglerna och marknadernas och utbudets karaktär, eftersom utbud och efterfrågan reglerar marknaderna och vår värld. Ta dig tid, spendera några månader framåtprovning, fråga dina tvivel, dont förtvivlan Jag uppmuntrar dig alltid att vidarebefordra testa eventuella Forex tradingregler eftersom jag i min ödmjuka åsikt är den enda sättet att få förtroende och bli konsekvent handel, vilka regler som helst, vare sig det utbud och efterfrågan, EMA-kors, Fibonacci, du heter det. Det är precis som det, tror inte vad jag säger eller gör eller vad någon annan säger eller gör, gör det själv. Steg in i den quotbelieve stagequot av din handel och få ut det mesta av ditt äktenskap med de regler du kommer att omfamna, det är det enda sättet. Dina tankar är fysiska, men du måste jobba väldigt svårt för att få dem att bli verkliga. Följande video visar hur jag tittar på utbud och efterfrågan på ett mer detaljerat sätt, stearinljus, du kommer att höra mig beskriva prisåtgärder i detalj. Det enda vi måste hindra oss från att blåsa upp våra konton är: Våra regler och handelsplan Vårt stoppförlust Kom ihåg att dessa regler kan extrapoleras till andra tidsramskombinationer Jag är personligen inriktad på swing och position trading för mina poster av en enda anledning, det är inte bara handel utan ett sätt att leva. De flesta av oss vill ha ett annat liv än att vara framför en dataskärm hela dagen, H4 och D1 nivåer hjälper dig att uppnå det syftet och hjälpa dig att bli tålmodig. Det kommer att vara värt 1 miljon gånger. YOUTUBE VIDEOER FÖR FÖRSÄLJNING OCH DEMAND Du kan se videon på min YouTube-kanal: youtubeusersupplyanddemandforex Prenumerera på min YouTube-kanal om du vill bli automatiskt underrättad om att nya videor läggs ut Jag har skapat mina mallar och en väldigt viktig och användbar Metatrader-indikator för att rita mina rektanglar och förlänga dem till nuvarande pris, samt att beräkna antalet pips i rektangeln, kommer det också att dra trendlinjer automatiskt på de högre tidsramarna D1 och WK-utbud och efterfrågan, så att du kan se var du befinner dig i kurvan när du ligger på de nedre tidsramarna. Du kommer att kunna ladda ner alla Metatrader-indikatorer och mallen som jag använder. Jag kommer alltid använda samma mall för alla mina inlägg här, vilket är hur jag handlar. Id så om du lägger in några diagram, gör du det baserat på den här mallen och indikatorerna Ive bifogade, med hjälp av den enkla metod som förklaras nedan. Varför samma mall Om vi alla gör det på samma sätt, så kan vi alla hjälpa varandra, för det är bra att basera våra beslut på samma metod. Att ha olika kartor med olika färger och indikatorer gör att dussintals linjer målade över diagrammen gör det trångt, inte tillåter oss alla att se prisåtgärder som förklaras i tråden. Jag är inte en OTA-examen, tog aldrig en kurs med dem. Alla Ive lärt sig har tagits gratis från Internet, många forum, tillgängliga videofilmer från Sam Seiden och andra utbuds - och kravskällor på Internet, samt en hel del sunt förnuft och logik. Vem som helst som lägger mycket hårt arbete kan möjligen uppnå det, inte bara jag. Ive tog bara tid att sammanställa mina egna idéer, arbeta hårt bakåt och testa marknaderna. Ive har skrivit mina egna indikatorer, min egen handelsplan och mina egna regler (många är förnuftiga, jag hittade inte hjulet) och delade det med andra handlare, inget annat, så enkelt. Jag måste säga att jag har kunnat uppnå detta tack vare Sam Seidens OTA gratis videor och andra läror som finns tillgängliga på nätet, liksom andra Supply and Demand-handlare där ute på flera forum. Utan det hade jag inte kunnat åstadkomma detta. Tillgång och efterfrågan är lagen som reglerar marknaderna. Ordalag och meningar som används i forumet kan låta känna dig välbekant om du har utbildat sig hos något av de utbildningsföretag som tillhandahåller efterfrågan och utbildningar. Det går inte att använda olika terminologier, en ny nivå är en ny nivå, en rally och en droppe är en droppe, fräsch och original, kurvan, höjden, intervallet, överköpt, överförsäljning. Jag uppfattade inte dessa villkor, de brukar vanligtvis användas av många lärare och leverantörer av utbud och efterfrågan. Jag kommer att skicka några av mina affärer, bra och dåliga på den här tråden. Jag kommer att beskriva min rationale för mina ingångar och för mina utgångar. Förhoppningsvis hjälper andra med min tråd, vilket är en av de två enda anledningarna jag skriver det. Den första är att hjälpa andra, den andra är att hjälpa mig att bli mer konsekvent genom att tänka högt i form av en tråd, det hjälper mig att bli ännu mer konsekvent efter min egen uppsättning regler. Kom ihåg det här väldigt viktigt: Ju fler indikatorer du använder på diagrammen, desto mer regler måste du lägga till i din handelsplan. Lägga till en indikator betyder att du måste lägga till regler när du ska använda den och när du inte använder den, hur det hjälper dig att fatta beslut, när det kommer att filtrera bort dålig eller bra handel etc. Om du lägger till för många indikatorer , kommer du att översvämmas med variabler och beslut i din handelsplan. Du kommer att bli förlamad och du kommer inte att kunna dra avtryckaren. Det är inte så länge jag vinner Det är vad jag tror och jag är villig att dö för det. Oavsett hur illa det är eller hur illa det blir, jag ska göra det. Det här är vad vi borde säga till oss dag efter dag när vi sitter in från våra handelsstationer. Några av er just nu vill du gå till nästa nivå. i vårt fall, bli en framgångsrik näringsidkare. Du kan inte nå ekonomin där du vill vara tills du börjar investera i ditt sinne, investera i dig själv. Titta på dessa 6 minuters motivationsvideo av Eric Thomas och Will Smith, titta på dem varje dag om du vill, det här är vad vi behöver tänka på oss själva för att bli framgångsrika vid vilken uppgift som helst. LADDA NER GRATIS FÖRSÄLJNING OCH DEMAND IMBALANCES eBOOK Ive skapade en kort eBook med grundläggande regler för hur man hanterar utbud och efterfrågan obalanser. Denna bok innehåller de regler som diskuteras i dessa trådar tusentals inlägg. Du måste förstå dessa regler innan du kan börja lägga pusselbitarna tillsammans. Boken ensam är värdelös, den innehåller länkar till videor och webinars som du borde titta på. Du bör också läsa inläggen i den här tråden. Sätta och glöm utbud och efterfrågan handelssamhälle Kommersiell medlem Anställd Aug 2011 2 886 Inlägg Ive skapade en indikator som hjälper alla som levererar och efterfrågar näringsidkare där ute med Metatrader 4-plattformen. Metatrader 4 har många kända begränsningar, rektangelverktyget är en av dem. Det var inte tänkt för leverantörer av efterfrågan och efterfrågan, så jag kom fram med en idé och skapade och indikator som automatiskt ändrar de målade rektanglarna på sätt som jag ville ha, för att passa hur utbud och efterfrågan handlar. Jag kommer att skapa en video där jag kommer att visa i detalj hur denna indikator kan hjälpa dig med denna handel, när du förstår hur det fungerar kan du inte handla utan det, förhoppningsvis. Den här indikatorn hjälper dig också att ha renare diagram För att vara medveten om var D1 och WK leverans - och efterfrågeszoner i kontroll är när du zoomar in i lägre tidsramar vill du inte köpa till en D1WK-försörjningszon eller köpa till en D1-efterfrågesone. Det är väldigt mycket farliga och lägre odds. Med denna indikator kommer du alltid att veta om den är korrekt dras av dina zoner. Det kommer alla att bero på hur bra du är att hitta utbuds - och efterfrågan obalanser. VAD KAN DENNA INDIKATOR FÖRETAGA FÖR ATT FÖRBÄTTA DIN FÖRSÄLJNING OCH DEMAND TRADING 1. Rektanglarna kommer endast att synas på den tidsram där den har målats. Indikatorn markerar automatiskt kryssrutan tidsram under rutan för visualisering av rektanglarna 2. Rektanglarna expanderas automatiskt till nuvarande ljus 5 ljus till höger på varje ficka 3. Det kommer att beräkna avståndet i pipar mellan distal linje (högsta pris) och rektangelns 4 proximallinje (lägsta pris). Det visar prisetiketter automatiskt på både högsta och lägsta pris så att du vet var du ska ställa in dina poster och din stoppavbrott 5. Det gör att du automatiskt kan rita trendlinjer från vänster till höger om rektangeln på H4, D1 och WK tidsramar. Vad gör du för att kunna bedöma hur nära eller långt du är från de högre tidsramarna (D1 och WK), hur låg eller hög är du i utbuds - och efterfrågekurvan. Trendlinjer kommer att vara synliga på alla tidsramar, så om du är på H1-diagrammet vet du hur nära D1 och WK utbud och efterfrågan du är genom att uppmärksamma trendlinjens färger. 6. Det kommer inte att störa de automatiska zonerna som dras av Insanity Industries SD-indikatorn, det kommer inte att expandera de rektanglar som skapas av det, så både dina manuella rektanglar och de automatiska kan samexistera. Detta uppnås med ExcluseName1-variabeln 7. Du kommer att kunna välja hur många zoner över och under nuvarande pris kommer att ha trendlinjer målade, du vill ha dina diagram så rent som möjligt och inte trångt med linjer överallt som förhindrar dig från att se prisåtgärden 8. Det låter dig ändra färg och stil på varje trendlinje för varje tidsram, så du vet hur nära du är till D1 och WK med trendlinjens färg. INGÅNGAR DU KAN BYTA PÅ REKTANGLEINDIKATOREN Du kan ändra alla dessa variabler på var och en av dina symboler. Låt mig förklara vad varje variabel gör. Aktiv sant Det kommer att släcka indikatorn, om den inte kommer att expandera rektangeln eller utföra någon av dess funktioner. Expandera storlek 5 Detta kommer att expandera rektangeln till nuvarande ljus 5 ljus till höger. Om du ändrar den till 10 kommer det att vara 10 ljus till höger ExcludeName1 quotaIISupDemquot Denna inställning är att filtrera bort rektanglarna som skapats av de automatiska SD-zonen från Insanity Industries-indikatorn. Det kommer inte att störa de automatiska zonerna genom att inte expandera de rektanglar som skapas av det, så både dina manuella rektanglar och de automatiska kan samexistera. ExcludeName2 quotnoquot Om du inte vill att en rektangel expanderas automatiskt, redigera dess egenskaper och ändra dess namn till nej, kommer det inte längre att påverkas av indikatorn Labels. Active True Om det är sant kommer det att visa prisnivåer till högt och lågt pris på rektangeln Color. High White Color. Low White Dessa 2 inställningar är etikettens färg, hög och låg High. Price true Om det är falskt kommer det inte att visa etiketten för det höga priset Low. Price true Om det är falskt kommer det inte att visa etiketten för det låga priset Label. Size 1 Detta är teckensnittstorleken för prisetiketterna, ändra det i steg av 1 Range. Active True Om det är sant kommer det att visa rektanglarna bredden i pipsna Range. Innside true Om false, det kommer att rita rektanglarna pips bredden utanför rektangeln, längst till höger. Range. Color White Detta är färg på bredden i pips Range. Size 9 Detta är typsnittets storlek på pipsetiketten H4trendlines true Det kommer att tillåta indikator för att rita trendlinjer både i övre och nedre pric e av rektanglarna målade på H4 H4lines nummer 1 Detta är antalet rektanglar över och under nuvarande pris som indikatorn kommer att använda för att rita trendlinjen, om du ändrar den till 2 kommer det att dra trendlinjer 2 rektanglar ovanför och 2 rektanglar under nuvarande pris H4uppercolor Gul Detta är färgen på den övre trendlinjen för H4 H4lowercolor Lime Detta är färgen på den nedre trendlinjen för H4 H4style 2 Detta är stilen för de trendlinjerna, från 0 till 4. Det är den ordning du ser i linjestilfönstret i Metatrader 4 Inställningarna nedan är som H4 förklaras ovan, men dupliceras för både D1 och WK-diagram. Mycket viktigt att veta hur nära D1 och WK utbud och efterfrågan kurva du är. D1trendlines true D1lines nummer 2 D1uppercolor Yellow D1lowercolor Lime D1style 0 WKtrendlines true WKlines nummer 1 WKuppercolor Yellow WKlowercolor Lime WKstyle 1 Hur man gör rektangelläsaren om marknaderna är stängda Om marknaderna är stänga kommer rektangulärindikatorn inte fungera ordentligt, det behöver priskickor uppdatera dem . Ett knep är att öppna indikatorfönstren och stänga den, då uppdateras alla indikatorer såväl som rektangelläsaren. Försök. Rita en rektangel, sedan CONTROLI för indikatorer och stäng den. Standardinställningarna för automatiska trendlinjer är inställda på H41, D12 och WK2. Vi vill ha rena diagram, så de mer automatiska trendlinjerna vi använder de mer crowed och oläsliga diagrammen kommer att vara. Bestäm vilken tidsram är din kurva och ändra sedan inställningarna i enlighet med detta. Jag använder D1 för min intradag och WK för min swing, men jag vill alltid veta hur nära eller långt Im från WK-kurvan, så jag har trendlinjerna målade på WK-zonerna också. NOTERA . Jag kommer inte att lägga till trendlinjezonerna M30, H1 eller M15, för att jag inte gör den här typen av handel, ledsen Hur kommer dina diagram att se ut när du lägger till den här indikatorn Ta en titt på det första inlägget i den här tråden och du kommer att se det . Titta på en 1 timmes video Jag skapade förklaringen hur man använder indikatorn och hur man gör en topdown-analys med utbuds - och efterfråganmetodik med hjälp av den och inga indikatorer. Kommersiell Medlem Anställd Aug 2011 2,886 Inlägg Det här är den grundläggande mallen som jag ska använda för mina inlägg här. Om du lägger in några diagram, som jag hoppas du kommer att göra, lägger du in dem baserat på den här mallen och indikatorerna Ive bifogade, med hjälp av den enkla metodiken började jag förklara på min tråd. Varför samma mall Om vi alla gör det på samma sätt så kan vi alla hjälpa varandra, för det är väl som vi baserar våra beslut på samma metod och utbud och efterfrågan på prisåtgärder. Att ha olika kartor med olika färger och indikatorer gör att dussintals linjer målade över diagrammen som gör det trångt, inte tillåter oss alla att se prisåtgärder som förklaras i tråden. De indikatorer som jag använder har lagts till i den inledande posten, de är dessa: 1. ATM Pure Market Price. Det kommer att visa en stor prisnivå längst ner till höger på ditt diagram. Metatrader visar inte stora prisetiketter, det är ganska användbart 2. Fractals (Bill Williams). Denna indikator kommer att rita en liten punkt på svänghöjderna och nedgångarna genom att ta hänsyn till 2 lägre höjder och 2 högre lågor för en sväng hög och motsatt för svänglängderna. Mycket användbar för att visuellt se var svänghöjden är. Även när du har en grupp av flera ljus och du vill rita en SD-nivå, vet du ganska snabbt vilket är det högsta lägsta priset i området, vilket alltid kommer att vara det med punkt 3. Rektangelläsare. Detta förklaras i en annan tråd, det kommer att expandera rektanglarna som du ritar, liksom att beräkna pipsbredd, en lång längd osv. Mer information i samma tråd, 2 inlägg ovan. 4. MACCI. Denna indikator visar 100 WMA och CCI på alla tidsramar. En snabb snapshot av vad alla tidsramar gör. Jag kommer att förklara hur jag använder den. Jag använder det inte för att fatta beslut, men som ett sekundärt verktyg för att bedöma trenden. Jag använder inte CCI, men jag hade det så att bygga för några månader sedan 5. ADRV2. Detta är det genomsnittliga dagliga intervallet. Det visar hur många pips valutaparet har flyttat idag, den sista dagen, 5, 10 och 20 dagar i genomsnitt. Om ovanstående en viss om kommer att visas i rött, vilket kommer att berätta att valutan har gått bortom det dagliga genomsnittliga intervallet 6. SupportAndResistance. Detta är en väldigt användbar indikator, den kommer att rita röda och blåa pärlor på diagrammen för att visa sista veckans nedgångar och höjder. Mycket viktigt för sammanflöden med SD-nivåer som du har ritat på dina diagram. Det är bra att vara medveten om historiska weeklymonthly highs. Om du är på H4 och lägre tidsramar ser du de senaste veckorna highlow. På D1 och ovanför kartor ser du de senaste månaderna historiska highlow. 7. 20 och 50 EMAs. Jag använder endast dessa EMAs på H4, D1, WK och MN-diagram. De används i stor utsträckning av handlare och institutioner och de är bra att användas när det sammanfaller med en bra SD-nivå, jag använder inte den för poster, bara för att stödja en bra nivå 8. Pip Value och Pip Spread. Du kommer att se den information som standard på mallen alltid det är allt jag använder. Du kan ladda ned indikatorerna och den grundläggande mallen som jag använder. Kom ihåg . Om du lägger in dina diagram och analys gör du det med den här mallen så att alla fanns på samma sida. Bifogad bild (klicka för att förstora) Ive skapade en indikator som hjälper alla som levererar och efterfrågar handlare där ute med Metatrader 4-plattformen. Metatrader 4 har många kända begränsningar, rektangelverktyget är en av dem. Det var inte tänkt för leverantörer av efterfrågan och efterfrågan, så jag kom fram med en idé och skapade och indikator som automatiskt ändrar de målade rektanglarna på sätt som jag ville ha, för att passa hur utbud och efterfrågan handlar. Jag kommer att skapa en video där jag kommer att visa i detalj hur denna indikator kan hjälpa dig med denna handel, när du väl ser. Hej Panoramia, Tack för den här tråden. Jag öppnade ett Pepperstone Demo-konto. Jag använde dina standardindikatorer och mall för det men jag kan inte se diagrammet som ditt. Hur jag kan ladda upp ett diagram Kommersiell medlem Anställd Aug 2011 2,886 Inlägg Hej där Mosa, Marknaderna är stängda, rektangulärindikatorn behöver prickskickor för att uppdatera rektanglarna. Ett knep är att öppna indikatorfönstren och stänga den, då uppdateras alla indikatorer såväl som rektangelläsaren. Försök. Rita en rektangel, sedan CONTROLI för indikatorer och stäng den. Ive skapade just en video som jag kommer att ladda upp snart så att ni alla vet hur man använder den och hur man handlar SD-kurvan på de högre tidsramarna. Mallen är redan bifogad i det första inlägget längst upp. Indikatorerna kommer att fungera med alla mäklare. Prova det så, för det ska det fungera. Alfonso Hej Panoramia, Tack för den här tråden. Jag öppnade ett Pepperstone demokonto. Jag tillämpade quotRectanglereaderquot till den men det dosent arbete. Kan du skicka en mall tack Hej där Mosa, Marknaderna är stängda, rektangulärindikatorn behöver pristicks för att uppdatera rektanglarna. Ett knep är att öppna indikatorfönstren och stänga den, då uppdateras alla indikatorer såväl som rektangelläsaren. Försök. Rita en rektangel, sedan CONTROLI för indikatorer och stäng den. Ive skapade just en video som jag kommer att ladda upp snart så att ni alla vet hur man använder den och hur man handlar SD-kurvan på de högre tidsramarna. Mallen är redan bifogad i det första inlägget längst upp. Indikatorerna kommer att fungera med alla mäklare. Tack igen Ive skapade en 1 timmes video som förklarar i detalj en hel del saker. Jag har improviserat lite, ingenting var planerat. Jag hoppas att du gillar hur jag har gjort topdown-analysen. Videon kan ses här: Det här är topdown-analysen för EURUSD per den 18 maj 2013: 1. Jag börjar från det Månatliga diagrammet ner till 4H och H1-diagrammet 2. Jag ritar alla större utbuds - och efterfråganivåer på alla tidsramar 3. Jag förklarar hur man använder WK - och D1-utbuds - och efterfrågekurvan 4. Jag förklarar i detalj hur man använder indikatorn för rektangelläsareutvidgare, som är nödvändig för att fungera som jag gör. Jag är säker på att du kommer att tycka om hur denna indikator jag skapade hjälper dig att förbättra din utbuds - och efterfråganhandel. Titta på det och ge mig din feedback. I will be posting other videos, one on a GBPUSD short trade I am still holding which I posted on Kenneth Lee thread. I will do it soon Set and Forget supply and demand trading community Commercial Member Joined Aug 2011 2,886 Posts Yes, I remember having mentioned that level vaguely when zooming in the M15 timeframe while explaining my short entry on the EURUSD. Its a reaction to a previous area, where price spent too much time at the level (unfilled green). That level was also created at slow asian market, I dont lean on levels created during slow market hours and the asian market, its another of my rules. I will trust those areas if the pairs involved are heavily traded during the asian market, like AUDJPY, the NZD, or others, but not on EURUSD, GBPUSD, etc. Attached Image (click to enlarge) So now by paying closer attention at that area you drew on your chart, I wouldnt set an order there for those 2 reasons: 1. Its not a fresh level 2. Supply level was created during slow market hours on a pair which is not heavily traded in those hours I describe the other 3 levels that I see. The best one for me would be lowst one, the one at 1.2871, which is also the one that absorbed the demand marked with the red rectangle on my chart. Then second best would be one at the very top where I had taken my short. Best departure is the lowest level however. I dont trade the M15 levels though, I will use it sometimes to drill my areas down. But yes, you are right with that level Thanks for you comments, I really appreciate it Alfonso Sometimes that happens. Due to the size of the first topic its just a small thing, dont mind. Ive already just watched your video. Liked your style of definition the direction to trade. But on 55:15 of your video you mentioned a supply that would be considered as tradeable (as I understood according to your words you trade only fresh levels). But Id like to post a chart with a little bit differently drawn level. What do you think. Commercial Member Joined Aug 2011 2,886 Posts Thanks for your warming reply Joe, I really appreciate it. I beleived that showing the way I trade in a video was way better than in screenshots. On a video its more difficult to misundertand concepts, price action and many other things. On screenshot its easy to be misled by what your mind may want to interpret. Thats the way I trade supply and demand. Its neither the only way, nor the best way, but its my way and most imporant, its a quotlogicalquot way to look at things. I always that if I have logical rules that I follow consistently, they will become a habit, second nature to me, and eventually trading will become boring, because I will be doing the same thing over and over, the same thing again and again. In order to be consistent you need to be consistent on what youre doing, its a loop. Thanks again for your message Looking forward to your contributions Alfonso Hi Alfonso, Thanks for taking the time and putting in the effort to show how you trade. Great job on the video, it was very helpful and informative. I8217m working on setting up the indicators. been in study mode for quite awhile but I8217m close to being done so hoping to contribute soon. Thanks again, Joe Commercial Member Joined Aug 2011 2,886 Posts The thing about that level, the lower one, is that it can be considered as a retracement to the previous non-fresh level at 1.2880. I will not trade that level because I do have a doubt, so when I have a doubt about a level, if the level is not ultra super clear to me, I wont take the risk If I wanted to take the risk, I would try to cover both levels as much as possible with my SL a few pips above 1.2890, and my entry maybe at the low of those wicks at 1.2874. But I prefer to wait for other levels to lean on. It does not mean that some of those levels could not work, any of them could work, but Im just trying to behave like a quotrobotquot. If there is just one variable in my trading plans rules which is not met, or there is a doubt, then I will not trade it. There are 20 currency pairs where I can find clean and fresh levels with strong departure and a nice profit margin with no opposing supply and demand levels to reduce my odds. Trying to be as rule-based and robot-like as possible to prevent my emotions from sneaking in my rational decisions. Not easy though Attached Image (click to enlarge) panoramia Thank you too for conversation Keep posting your charts I also like to look for 30M1H zones. Agree about the two upper one lvls. But I am not so confident about the 2871. On the departure it was spiked three times. Do you estimate such kind of PA Commercial Member Joined Aug 2011 2,886 Posts Ive created another video which you can see in this post. This time its a shorter one A live GBPUSD short trade I took last thursday which I am still holding. On this video you will see: - How I use the rectangle reader indicator to draw my SD zones on higher timeframes, and how easy its to know how high or low you are in the D1 and WK supply curve by having the automatic trendlines painted on the distal and proximal lines of those rectangles - The exact reasons why I took the short trade and why I want to hold it - How to use the higher timeframe supply and demand levels to assess the trend in a logical way - I show how to use Metatraders Scale Fix functionality, I learnt about it by mistake 2 weeks ago. I thought it was not possible under MT4, but you can drag your chart around and candles will not scale or adjust, its just like moving an image in Photoshop, I love this feature I hope that the concepts here and my supply and demand methodology are clear, I just try to be as logical and consistent as possible. Set and Forget supply and demand trading communitySupply and demand in a nutshell by Alfonso Moreno Hi Alfonso, what do you mean about audusd Price broken daily supply level in clear downtrend from the big picture. It is standard loss or was wrong to set and forget Thanks This trade on AUDUSD was updated in the community last week, it was a no trade since Monthly and Weekly demand were in control. Glad we did, it would have been a loss. Find attached what was posted in the set and forget community. Attached Image (click to enlarge) Maxpro is a trader from Vietnam who has copied some of my ideas and concepts and created his own tool. Hes being taken care of. Its funny how some traders take others ideas and create tools to sell others when they dont even know what they are doing since they are programmers and not traders, moreover they dont have the experience to trade what they create. I draw all the supply and demand imbalances manually, in the past Ive built a complex tool to draw them automatically but I am drawing them manually. In my humble opinion. Thanks alfonso for you quick response. Commercial Member Joined Aug 2011 2,886 Posts Facebook US Stock monthly demand level in control, longs at daily demand zones. Potential zones being created higher. Previous daily demand around 116 played out nicely. Monthly is in a clear uptrend respecting monthly demand zones and eliminating supply levels, long bias at new weekly and demand demand levels. Nasdaq US index is making all time highs, lots of demand levels being created on so many stocks. Attached Image (click to enlarge)This article will explain some useful factors to consider when trading based on the supply and demand methodology. I will provide a brief overview of supply and demand before delving into how to identify high probability levels from which to trade. Supply and Demand Overview The only reason why price moves in any and all markets is because of an imbalance in supply and demand. The greater the imbalance, the greater the move. Strong moves in price away from a level indicate that not all orders were filled. For example, at the origin of a supply level, there are not enough buy orders to fulfil the number of sell orders. This is why price moves away in such a strong fashion. When price returns to those levels, the novice traders are buying into an area where institutions have their sell orders. Institutions and professionals sell to the novices then there are no more buy orders so price must fall again. The opposite is true for demand levels. In both cases, the novice traders provide the liquidity the institutions need to get their orders out in the market. The best opportunities to profit in trading are where we can buy at the cheapest price possible (wholesale prices) and sell and the most expensive price possible (retail prices). This is the same in any market. Supply and demand levels on a price chart show these wholesale and retail prices. If you pull up a price chart you will generally see a multitude of supply and demand levels on every timeframe. By no means are we interested in trading from each and every one. Supply and demand levels are not all created equal. Certain levels are more likely to hold than others. Some common factors to consider when choosing levels to trade from are listed below: Strength of the move - The way in which price left the level. Ideally quickly with large candles RiskReward - A decent riskreward ratio will help to ensure you remain profitable in the long term despite your inevitable losses from time to time The big picture - The higher time frame trend or bias will help keep you trading in the right direction Retracements - Is the level fresh or has it been tested. Fresh levels are best Time at the level - The less time the better as this indicates a greater supply and demand imbalance Arrival - No opposing levels nearby for a smooth ride to the targets The factors above are some of the main factors that should be taken into account when deciding on which levels to trade from. Personally I go beyond that to fine tune the level picking process to increase the odds even further. I like to mark up ldquokey levelsrdquo on my charts. These levels are important to me not in the sense that I would trade from them, but because others have traded from them in the past and I like to see how price reacts at these levels. Some people might call them pivot points (PP) support and resistance (SR) or decision points (DP) but for the purposes of this article I will refer to them as key levels. A key level is one where the chart has shown price action which draws my attention. This could be a point from which a drop or rally occurred but not supply or demand level, or a level of conventional support or resistance. When I see one or more of these levels broken, I go and look for the source of the move that broke the level. This will often point to a supply or demand level and provided all the other criteria are met, I have a setup with increased odds of success. The reason this is important is due to the fact that traders tend to react at key levels. When they are overwhelmed by an opposing force, you have a better idea of where smart money is moving the market. Below are some examples of key levels being broken by supply and demand. As you can see from the image above, the prior low was taken out and the origin of the move shows a big supply and demand imbalance indicated by the huge red candle. There is nothing but green candles going into the level so no opposing levels nearby until below 2:1 target. The modified fib tool shows that the original move was more than 3 times the size of the level so the risk to reward looks good. Once again the prior low was taken out. The origin of the move that broke the key level is highlighted by the supply level. Clear green candles into supply show profit potential coming into the level and no resistance to stop price falling. There is no demand below so price is free to fall to the next key level. The fib tool shows the risk to reward on the trade. I approach the process of choosing levels in one of two ways I either see the supply or demand level then look to see if it broke any key levels, or Irsquoll identify a broken key level and work back to find the source of the move that caused the break. Both approaches work fine. The main point is to find out if a level was broken or not to increase your odds for the trade. When supply and demand levels are broken If I have a short bias and a demand level has just been absorbed or broken, I will take shorts from a supply level with increased confidence now that an opposing level has just been taken out. Conversely, if I have a long bias and a supply level has just been absorbed I will now be more confident in buying from a demand level. I want to see a clear path to profit before I enter a trade and when an opposing level is absorbed or taken out, I have more confidence for the trade. Please see the screenshots below for examples: The supply level is absorbed and there is a fresh demand level just below. Price is now free to move higher will little resistance until the next major level. The risk reward looked good so I took this trade. This is on a 30 minute chart and this demand level formed from a daily demand level. Multiple time frame analysis is beyond the scope of this article but I will write another one to explain how that works with choosing the right levels. In the picture above we see that a demand level was taken out along with two key levels. When we look up to what might have caused the move and we see a nice looking supply level with big candles leaving the level. This was another nice trade. These are a few examples of how you can improve your success when trading supply and demand by choosing the levels which offer and increased chance of success. thanks Max i tried to click the like button and did try to pm you but i dont have enough cred, fact i dont have any for that matter. Ill figure that out at some point. I did manage to print your article and charts and am fixin to read it and study it some more. I think the key levels you refer to are areas of SR and then once that area is penetrated you look for the pockets of consolidation from which the SD came from that caused the penetration is that about right When i get some cred i will take you up on the offer to help. I dentifying the SD zone correctly or consistantly i need. You know man i just watched Sam Seiden webinar on fxstreet and what you did is copy - paste his idea of supply and demand as a just citikot said above you even did not make it look a little bit different from the webinar to the others just go here fxstreetwebinarssessionssession. aspxid50e3f4dc-9c40-41df-a732-b166dd3ce99e and watch. This isnt your job shame on you PJ, I think you get points for filling in your profile and also when you engage more in the community. Thats right, I like to see an SR level broken or an opposing SD level absorbed then llok for the source of the break which will often be an SD level. I have some more articles coming soon so hopefully they will help Firstly, supply and demand is not merely an idea it is a fundamental law of economics which you can read about from numerous sources. Also I think that you and Citikot may have misunderstood the main point of the article which was about identifying quality SD levels based on the break of SR. I do not believe Sam teaches this though Im not sure as I havent been taught by OTA, nether have I read all of their resources. Furthermore Luke, discounting text on common SD factors for trading is like preventing someone from writing about a strategy that uses CCI, fibonnacci or a moving averages cross without referencing other articles which have mentioned them before. It just doesnt make sense. The basic principles for each of the above are the same, yet many articles feature the use of them all. Its the application which will likely differ. Big market moves, riskreward, higher timeframe trend and the like are common factors to many strategiesmethods not just SD. OK Peace i do not look for any points here the reason i am in the community is to get some fresh ideas. i liked your article and i am waiting for other one thanks again Max and i do look forward to some real discussions. Regarding the claims you cut and past sams work. in the course of studying SD theory i have studied litterally everything sam ever spoke or written in every free article or video and no where does he mention the things you have here that go beyond the basic SD stuff he talks about. Sam propagates it as his core strategy but he didnt invent it nor has a pattern on it yet. So, i vouch for Max this is not typical seiden stuff. There is more in Maxs article here and i am testing it at the time of this writing. Good work max. hey max try g mail and see if you can ping me hi supply and demand rules are the base of any kind of priced market. actually i dont know why people claim Seiden as the writer of these rules, since they actually exists far before he was born. Hes a great teacher in a well known school, teaching people on how to trade starting from 0 to something, through reading a price chart and understanding what is behind a move. I dont remember where exactly but i very well remember Seiden clearly saying he did not invent anything, and he did not discovered anything. So really i dont get the point about such comments. Hopefully peace have been. done. but wanted just to say my point of view about this :) now, the article is good, and i always repeat and i will always do: first thing, one has to learn to read price near supply and demand levels. one cant trade if deny the existance of this universal rule the article is nice, and clean. thumbs up and good luck :) i have been testing Maxs key Levels theory and it is really a good odds enhancer. I have been pegging some really good levels so far, in practice though. This is an excellent article. Maxs and alifaris articles have been the most helpful to me personally. pj: there are a lot of great articles in this and previous contests the whole is a great source both for beginners and experienced traders. ) yes scramble, definitely loads of great articles without a doubt. I found this site doing SD research and stumbled on a SD article by alifari some time back. Found Maxs few days ago just looking over the site and different articles. Yours are even good so please pardon if i accidentally implied any were not. ah no no dont worry. was just saying what i said, so a kind of confirmation of what you also did ok, also a suggestion to look in previous months because there are really some excellent works and very helpful. i dont mean mine just this :) bybye Hi Scramble. You are right, price action is a key component to SD trading. In fact this is something Ill be going into in my next article as its very important. PJ Im glad you found this useful. keep searching for examples and it will soon become clearer. this article and alifari posted an article: 24 Sep Trading Supply Demand Zone really compliment each other. thanks guys. I have just started to trade supply and demand after abandoning all indicators, your article has helped me to understand the method much better and I am actually beginning to turn my demo account around. Yes I have watched most of Sam Seidens webinars and they are a great introduction to the topic however you gotta actually do it to understand it better. Your article filled in some of the grey areas I was having problems with and actually is very similar in fact very close to how I want to trade. So a big thank you for that. Where can I find your follow up article on Multiple time frames. What method do you use to determine how you draw the supply and demand rectangles in terms of which candle of each zone do you choose For example (in the case of a supply zone) Sam Seiden uses the top of the highest candle and the lowest part of the body of the candle in the group whereas you seem to be random as to what points of the candle you choose to draw you rectangles Can you please explain. Thank you Rob Hi amoths57, Im glad you found it useful, the follow up article is here: dukascopyfxcommfx-article-contestSupply-And-Demand-Multiple-Timeframeactionreadid1606read-article Hi Robert4. Whilst I try to look for levels which are nice and neat, SD levels are not always presented in this way. I know that some of the rectangles in the article are not tightly up against the candles but sometimes the rectangle tools on platforms dont allow for that. Over time you just get a feel for how to draw the levels and where supply is. For example the H4 chart is also a swap zone which also adds confluence. I hope that helps Is this the same MaximumLots from maximumlots The concepts on that site seem similar to your methodsNaked Trading With Supply Demand Strategy Supply demand strategy is the simple and easiest way on trading forex. Because this is the heart of economy market which there is goods and services so both of this component made a value. Why this supply demand strategy is easy to follow even for a new comers in forex market. Is because we only know to read supply demand broken or not. This supply demand concept is simple. Buy if nearest-up demand area are broken and sell if nearest-down supply area is broken. Just like that. This system of supply demand is set and forget trading techniques as long as you are using supply demand level from big picture like daily, weekly or monthly. You can using this supply demand strategy on swing which it takes a hundreds pips more or only intraday which getting pips below 100pips. Its all depending on what time frame youre using as identify supply demand zone. Identifying Supply Demand Zone Draw it manually supply demand zone. This supply demand zone is made from two lines nearest based the same lower-low LL or higher-high HH. We called this distal line and proximal line. WHAT IS A DISTAL LINE WHAT IS A PROXIMAL LINE An area of supply or demand is not just a single priceline (like classic supportresistance), but a zonearea composed of a number of pips. The highest part of that (rectangle) is the distal line, that is, the highest price in the zone. The lowest part of that rectangle is the proximal line, which is the lowest and the closest to current price. The closer you are to the a supply area, the better for selling or exiting your long positions The closer you are to the a demand area, the better for buying or exiting your short positions The sole purpose of this spreadsheet is to allow you to know how high or low you are in the D1 and WK supply and demand curve if you manually add the distal and proximal lines for both D1 and WK SD levels on your charts, or whatever time frame you want to use as the curve (demand and supply in control of current price) All proximal and distal lines prices are manually entered, you can change them and the spreadsheet will do all the calculations for you. Levels might differ depending on brokers and of course depending on what you consider to be the demand and supply areas in control of price at any given moment. Drawing supply and demand levels can be considered an art. You might see levels everywhere if you are new to supply and demand, with time you will have to create very simple and strict rules to filter the bad ones out as much as possible. FRESH LEVELS versus ORIGINAL LEVELS Supply and demand levels can be: Fresh. Price has not pulled back yet, untested level Non-fresh. Price has pulled back to it at least once Used up. Price has pulled back to level several times, not good for trading Original. Level has been created out of the blue, not being a reaction to any previous level Original and fresh. Same as original, but its alsy fresh (untested) How do we know if we have an original level of supply (opposite for original levels of demand) Look left to find original levels Draw a horizontal line at the distal line, and scroll your charts UNTIL you see that it touches a candle If that candle is part of another supply level, then the supply level you were analyzing is not original You are not allowed to cut through candles, that is, once you look left by drawing the horizontal line and the line meets a candle, you stop and decide if its a reaction to a previous supply level To know how original a level is you need to look left because you need to look at the origin of the level WE NEVER CUT THROUGH CANDLES TO FIND SD LEVELS, A FLIP ZONE IS NOT A LEVEL How do we know if we have an fresh level of supply (opposite for fresh levels of demand) Look right to find fresh levels Draw a horizontal line at the proximal line, and see if price has touched the level If price has not pulled back t o the proximal line then its a fresh level Freshness of a level is known when you look right, you have to see if price has pulled back into the level or not When is a supply or demand level confirmed as a level We need that the opposing supplydemand area is taken out (absorbed) before we consider an area to be valid ANDOR price making Higher Highs or Lower Lows in the time frame where the level is being drawn If previous opposing area is not taken out ANDOR price is not making HH or LL, the new level will be negated For instance, if we see a D1 demand forming, wed require that at least one full candle (OHLC, Open, High, Low and close) closes entirely above the potential D1 demand basing area in order for that demand area to be considered as demand, otherwise it will be considered part of the base Exception: if we are at the extremes in the curve (D1 demand fresh zone, it does not apply to non-fresh zones) we wont need that the new lower time frame demand (H1 in this case) takes out pre vious H1 supply area for our entries, since the D1 demand is fresh. If the D1 demand was not fresh then wed need that previous supply be removed before the brand new demand is considered for a confirmation type of trade When do we consider a zone to no longer be valid When is it considered to be broken and needs to be removed from our charts The zone is no longer valid when its been taken out by as little as 1 pip We dont wait for a close above or below the zone in order to consider a zone as a violation We dont wait for a full OHLC candle abovebelow the zone Sometimes, well have zones overshot by a few pips, others by quite a bunch or pips and well see it droppingrallying after that, most likely after our Stoploss has been hit. If that is the case, a brand new level might have formed confirming willing buyerssellers, which could be good for a trade once it pulls back to retest it by using the confirmation type of entry. Set amp forget is got its pros and cons Sometimes levels will be overshot by a few pips, this is why having a nice wiggle room added to your SL is key. Market makers are lurking in the dark like hyenas. Others your SL on a short will be hit and then price will drop like a rock. You will not want to short that pair any more because you had a loss the first time, but what will most likely happen then The second entry was the good one and you didnt take it because the first one was a loss Does it ring a bell to you We need to add more wiggle room to the trades at the extremes, we should not be scared to take a second trade if the first one was a loss. BUY LOW, SELL HIGH (in the curve or range) Assessing when a trend has changed is one of the trickiest things a trader will face, because every time frame has its own trend. You may be trading in an uptrend on H1, but the D1 is in a downtrend, and the weekly in an uptrend. So, the first thing you need to do is to decide which is the time frame you will be using for your trend, and follow it 101, dont switch it randomly, use always the same one. Then choose the entry time frame where you will be drawing your entry SD levels after that, define the time frame to assess how high or how low you are in the Curve, it will tell you if you are too high to buy or too low to sell, so you will be more or less aggressive in picking up levels or your Take Profit (exits). You can use the spreadsheet I created for Open Office Calculator to manually add your D1 and WK levels, by doing so you will always keep track if you are too high or too low in the supply and demand curve. If you are too high in the curve, you should be thinking of exiting your longs and looking for supply zones to lean on your shorts if you think that are maybe a turning point in the current trend opposite for low in the curve. You can see that spreadsheet in the following link, levels are not updated (I do it every day for personal use), but its better like this because you will see all the color changes that will be helping you to assess if a level has been hit, if its been penetrated 50 or its been broken. Thread about this naked trading technique with supply demand read more details visit here. Use the screenshot below as a guidance to mechanically know how high or low you are in the curve. Decide the you will consider as too high in the curve (how close you are to higher time frame proximal line), and dont go long if price is higher than that . Do the same for the low . Decide upon that and dont break the rules, you will avoid many losses by doing so. Here some details explanation about this multiple time frame analysis from this supply demand strategy : 1.SWING TRADING CONFIGURATION: Time frames combination for medium-term setups. BIG PICTURE time frame: Weekly chart as our supplydemand curve EXECUTION and trade management timeframe: H4 chart This is the chart where we should draw and pick our levels up, where we will set our limit orders. If the H4 level is too wide, we can drill it down by using either a fix number of pips (for instance a 40 pips on EURUSD for H4 charts) or a third time frame to fine tune our entry. I will not zoom in and look for levels on lower time frames above or below that area because its the H4 area that interests me, if the level itself is on H4 then I have to base my decisions on this time frame, the one I use for my entries as defined here. Otherwise well end up chasing the trade and finding what we want to see on the charts, not what the market has to offer us at that particular area This is also the chart where we will manage our trades, well use technical SL to move our SL abovebelow new H4 SD areas. 2.INTRADAY TRADING CONFIGURATION: If we choose to use H1 levels as your entry time frame, then we will swich to this timeframe combination: BIG PICTURE time frame: Daily chart as our supplydemand curve EXECUTION time frame: H1 chart This is the chart where we should draw and pick our levels up, where we will set our limit orders This is also the chart where we will manage our trades, well use technical SL to move our SL abovebelow new H1 SD VERY IMPORTANT: CONCENTRATE ON ONE SINGLE TIME FRAME COMBINATION Choose only one of the combinations described above, either Intraday, Swing or Position trading, AND stick to it. Hide the time frame buttons you are not going to use on Metatraders top toolbar, only be aware of those you choose, thats all. You will see that in short you will start improving because your mind will not have to take into account so many time frames and information. Normally there will be D1 SD areas within a Weekly SD area. So concentrate on at least 2 time frames, choose the combo you like the most. D1H1 for intra swing trading, and WKH4 for longer term swing trading, and dont even look at the other time frames Use the trend line idea you can watch on the videos, use the Supply and Demand spreadsheet I created, as well as the rectangle extender indicator, that should put you on the right track in a few weeks. And the most important thing, this is KEY. JUST DO IT Dont find excuses not to do it, hide those TFs you are not going to use and concentrate on those you use only, the D1H1 is a VERY powerful combination, start with that one and HIDE all the other time frames, that should help you and others with your same problem a LOT. You MUST have very strict rules or you will be lost in a loop, and your equity will not grow. 95 of your success is at controlling your emotions and managing your exits correctly, the entries are not the problem, the exits and your head are And that can be solved by having very strict set of rules and following them. The key to be consistent is by being consistent. YOUTUBE VIDEOS ON SUPPLY AND DEMAND In the next article. is about trading position in curve supply demand strategy based weekly for swing traders and daily for intraday traders.
Comments
Post a Comment